Nieuw tijdperk ondernemen

Toeristische reizen en familiebezoeken over de grens mogen weer. Voor veel landen in het Schengengebied is de Code Oranje – alleen noodzakelijk reizen – recent versoepeld naar Code Geel – let op: veiligheidsrisico’s. Jij hebt jouw geplande zomervakantie in het buitenland misschien allang gecanceld. In de krant lees ik dat veel Nederlanders de directe omgeving meer weten te waarderen; Drenthe is ook mooi, klinkt het opeens om mij heen. Inmiddels kun je weer vakanties boeken naar het buitenland, dus wat wordt het?

Met hernieuwde energie
Soms moet je door omstandigheden je plannen aanpassen. Dat is ons door de corona perikelen eens en temeer duidelijk geworden. Een vakantie kun je op allerlei alternatieve manieren invullen, maar geldt dat ook voor jouw onderneming? Heb jij je positionering, je aanbod, je marketing activiteiten en zelfs je businessmodel drastisch moeten omgooien of ben je daar nog bezig? Ik ken ondernemers die nu al weten dat zij hun omzet van ‘voor de corona’ in hun markt nooit meer zullen halen. Zij moeten hun zaak anders inrichten door de 1,5 meter afstand en kunnen nu domweg minder klanten tegelijk helpen. Ik hoorde een andere ondernemer zeggen: ik heb minder werk, minder inkomsten, maar ik voel me gelukkiger. Deze ondernemer ziet de corona tijd als een soort ‘sabbatical’ om hernieuwde energie op te doen om straks weer te knallen.

Niet gelukkig van hoger BNP
Een paar maanden geleden presenteerde Topeconoom Herman Wijffels zijn nieuwe boek ‘De gulden snede’ over de toekomst van ecologie, de economie en de politiek. De inhoud blijkt verrassend actueel, nu we met elkaar bezig zijn met de economie ná corona. Wijffels: “Volgens mij is dit, nu de economie grotendeels stil is komen te liggen, niet zozeer het moment om na te denken over restauratie. Veel belangrijker is het om ons af te vragen welke activiteiten we willen meenemen naar de economie van de 21ste eeuw.” (…) “In moeilijke tijden hebben we mensen nodig die houvast bieden. Dit geldt zowel voor het gezin en de onderneming, als voor de overheid.”(…) “We leven aan het einde van de industriële revolutie en we naderen een tijdperk van ondernemen waar we vooralsnog geen naam voor hebben. Mijn indruk is dat mensen niet gelukkig worden van verhogen van het BNP per hoofd. Hoe willen we het leven in de volgende fase vormgeven?”

Gesprekspartner
Zoek jij houvast bij een serieuze gesprekspartner? Speciaal voor ondernemers die door de huidige situatie worstelen met ondernemen bied ik de eerste twee uur gratis advies aan, daarna maatwerk. Neem de tijd om te onderzoeken wat het nieuwe tijdperk ondernemen voor jouw bedrijf betekent. Het vergroten van je vermogen maakt je niet altijd rijker, het bewuster omgaan met de aarde geeft ook rijkdom.

Neem vrijblijvend contact met mij op voor het maken van een afspraak.

Lees ook De coronacrisis: ondernemers helpen ondernemers

Deze column is geschreven voor het magazine Handel en Wandel. Dit magazine wordt verstrekt aan alle ondernemers in de gemeente Dronten

2020-06-26T13:49:26+00:00 26 juni 2020|Algemeen, Bedrijfsstrategie, Managementondersteuning|